Etusivu / Voiko flunssaisena urheilla?

Voiko flunssaisena urheilla?

Urheileminen flunssan aikana täytyy aina arvioida tapauskohtaisesti. Valtaosa oireista ja löydöksistä on itsestään paranevia, mutta voimakas harjoittelu flunssan aikana saattaa aiheuttaa jälkitaudin, joka muuten olisi ollut vältettävissä.

Flunssa on äkillinen hengitystieinfektio, jonka voi aiheuttaa yli 200 eri virusta. Aikuisilla on keskimäärin 2–4 ja alle kouluikäisillä lapsilla 6–8 flunssaa vuodessa. Flunssan itämisaika vaihtelee eri virusten välillä, mutta on yleensä 24–72 tuntia. Flunssa on itsestään paraneva tauti, jonka oireet kestävät keskimäärin 10 vuorokautta.

Voimakas urheilusuoritus voi altistaa flunssalle

Kohtuullinen liikunta ja säännöllinen harjoittelu kehittävät elimistön puolustusmekanismeja flunssaa vastaan. Voimakas urheilusuoritus aiheuttaa hetkellisesti jopa päinvastaisen ilmiön, eli puolustusjärjestelmä heikkenee.

Hyvin rasittava urheilusuoritus voi heikentää puolustusjärjestelmää useiden tuntien ajaksi, jolloin urheilijalla on kohonnut riski sairastua flunssaan. Voimakas urheilusuoritus voi alentaa tilapäisesti vasta-ainemääriä tai heikentää veren valkosolujen toimintaa. Lisäksi urheilusuoritus kohottaa hetkellisesti elimistön stressihormoneja, mikä voi muuttaa alttiutta sairastumiseen sekä muuttaa flunssan kestoa. Maltillisen kuntoilun tavallisen flunssan aikana ei ole todettu pahentavan flunssan oireita eikä pitkittävän tautia.

Kuumeisena ei voi urheilla

Urheileminen flunssan aikana täytyy arvioida tapauskohtaisesti. Valtaosa oireista ja löydöksistä on itsestään paranevia, mutta voimakas harjoittelu flunssan aikana saattaa aiheuttaa jälkitaudin, joka muuten olisi ollut vältettävissä. Tavallisia jälkitauteja ovat poskiontelotulehdukset, korvatulehdukset sekä keuhkoinfektiot.

Yleisohjeet urheileville flunssapotilaille ovat selkeät. Jos potilaalla on kuumetta yli 38°C, tulee aina levätä ja pidättäytyä urheilusta. Jos urheilijan normaali ruumiinlämpö on alhainen, voidaan nyrkkisääntönä pitää, että lämmön ollessa flunssan aikana 0,5–1°C normaalia korkeampi, tulee urheilua välttää.

Jos kuumeen ohella esiintyy yleistä heikkoutta, lihas- tai nivelkipuja sekä päänsärkyä, lepo on erityisen tärkeää. Yleensä flunssan aikana kannattaa välttää urheilua ensimmäisten 1–3 päivän aikana, vaikka kuumetta ei esiintyisikään. Tämän jälkeen kannattaa kuunnella oman kehon ääntä, ja vasta sitten lisätä hiljalleen harjoittelun tehoa.

Pitkittyneen flunssan kanssa lääkäriin

Jos tavallinen flunssa kestää selvästi yli 10 päivää, oireet pahenevat uudelleen viiden sairastetun päivän jälkeen, tai esiintyy vaikeita oireita, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Flunssan aikana urheilemisessa tulee käyttää tervettä järkeä.

Julkaistu: 26.02.2020 | Päivitetty: 26.02.2020