Etusivu / Polvi kipeä?

Polvi kipeä?

Ennaltaehkäise oikeilla jalkineilla, alkulämmittelyllä ja venyttelyllä

Polven etuosan vaivat ovat hyvin yleisiä oireita urheilevilla nuorilla, mutta niitä esiintyy myös liikunnallisesti vähemmän aktiivisilla. Jopa neljännes ihmisistä kärsii polven etuosan kivusta elämänsä aikana.

Polven etuosan kivun diagnoosia käytetään yleisesti riippumatta sen aiheuttavasta syystä. Kivun taustalla olevan tilan toteaminen ei ole aina helppoa. Erikoislääkärille ohjatuista potilaista oire vaivaa noin 40:ää prosenttia.

– Nimensä mukaisesti kipu paikantuu polven etuosaan, polvilumpion taakse tai polven etu-sisäsyrjälle ja pahenee rasituksessa. Potilaat usein kuvaavat napsuntaa tai paukkumista polvilumpion takaa kuormitetun polven koukistusliikkeessä, ortopedi Petteri Lankinen Sairaala NEO:sta kertoo.

Toiminnalliset syyt kivun takana

Petteri-LankinenLankisen mukaan aiemmin usein puhuttiin kivun taustalla olevan kondromalasia, eli polvilumpion nivelpinnan pehmentyminen. Nykyään oireen ajatellaan aiheutuvan ensisijassa toiminnallisista syistä.

– Tyypillisesti oire äityy polvilumpio-reisiluuniveltä rasittavissa toimissa, kuten juoksussa, hypyissä, rappusia kävellessä, kyykistymisissä ja pidempään istuttaessa polvi koukistettuna. Kuvantamistutkimukset, kuten magneettikuvaus ei usein pysty tarjoamaan suoraa diagnoosia, vaan sitä käytetään yleisesti sulkemaan pois muita polvikivun syitä, Lankinen kertoo.

Rakenteelliset syyt voivat altistaa oireelle

Polvilumpio-reisiluunivel on urheilussa suuren rasituksen alla. Se on herkkä pienillekin ongelmille alaraajan linjauksessa, ja tuottaa kipua poikkeavassa kuormituksessa sekä liiallisessa harjoittelussa.

– Kivun taustalla on usein todettavissa rakenteellinen syy kuten lattajalkaisuus tai pihtipolvisuus, jota ylipaino pahentaa. Myös lihasepätasapaino, kuten pohkeen, takareiden ja polven ulkosyrjällä olevien rakenteiden kireys, heikentynyt etureiden toiminta tai lantion lihasten heikko hallinta altistavat oireelle.

Kirurgisilla hoidoilla ei useinkaan saavuteta oikein suunniteltua ja hyvin suoritettua fysioterapiaa parempia tuloksia. Kuntoutus onkin siksi ensisijainen hoitomuoto, ja sen on osoitettu olevan tehokas oireiden lievittäjä silloin, kun potilas motivoituneesti toteuttaa harjoitteita päivittäin.

Potilas usein kokee, että kuntoutuksen aloitusvaiheessa polvi saattaa hieman ärtyä. Varsinainen hyöty on tyypillisesti havaittavissa vasta muutama kuukausi terapian aloituksen jälkeen. Samalla on polven kuormitus, kuten liikuntaharjoittelu, muokattava suoritettavaksi polven tuntemusten mukaan.

Rasituksesta johtuvat mikrovammat

Toinen tyypillinen kasvuikäisten polven etuosalle kipua aiheuttava tautikokonaisuus on apofysiitit, eli jänteen ja luun kiinnittymiskohdan rasitusvammat.  Nämä aiheutuvat alueen toistuvasta vetorasituksesta ja aiheuttavat luun kasvualueelle pieniä mikrovammoja.

Näistä yleisin, Osgood-Schlatterin taudiksi kutsuttu tauti aiheuttaa kipua sääriluun yläosaan polvilumpiojänteen kiinnittymiskohtaan. Kyseessä on tyypillisesti 10 – 15 -vuotiaiden poikien vaiva.

– Kipu alkaa tavallisesti tuntua ensin ponnistusliikkeessä, mutta myöhemmin myös juoksussa. Vaiva onkin tyypillinen lajeissa, joissa on paljon hyppyjä. Usein tästä kärsivillä urheilijoilla on pohjekireyttä, joka vaikuttaa nilkan ja säären käyttöön. Kipualue voi olla silmin nähden ärsyyntynyt ja turpeutunutkin. Oireesta voi jäädä kasvun loputtua muistoksi ulkoneva sääriluun yläosan luurakenne, Lankinen kertoo.

Harvinaisempia vaivoja kasvavalla nuorella on niin kutsuttu hyppääjän polvi eli Sinding-Larsen-Johansonin oire polvilumpiojänteen kiinnityskohdassa polvilumpion alaosassa sekä nelipäisen reisilihaksen kiinnittymiskohdan kipu polvilumpion yläosassa.

– Oire rauhoittuu kipua tuottavan rasituksen välttämisellä ja lääkärin selvittäessä potilaalle taudin luonteen ja syntymekanismin, Lankinen kertoo.

Asiantuntijalta oikea apu

Vaikka nuorilla urheilijoilla polven etuosan kivut usein rauhoittuvat yksikertaisin toimenpitein, tarvitaan oikean diagnoosin toteamiseen ja siten asianmukaisen hoidon suunnitteluun kokenut asiantuntija.

Kivun alettua lepo ja lyhytkestoisesti yleisten kipulääkkeiden käyttö ovat hyvä alku paranemiselle. Polven etuosan kipuja kannattaa pyrkiä myös ehkäisemään.

– On kiinnitettävä huomiota asianmukaisten jalkineiden valintaan, hyvään alkuverryttelyyn ja lämmittelyyn ennen harjoitusta. Harjoitusmäärät pitää sopeuttaa myös polven tilanteeseen, ja muistettava venytellä liikunnan jälkeen, Lankinen ohjeistaa.

Julkaistu: 14.06.2016 | Päivitetty: 05.08.2016