Etusivu / Palvelut / Painonhallinta / Tietoa laihduttamisesta ja painonpudotuksesta

Tietoa laihduttamisesta ja painonpudotuksesta

NEO_Painonhallinta_Ruokavalio

Jo suhteellisen pienellä laihtumisella voi saada merkittäviä terveyshyötyjä. Riski sairastua erilaisiin sairauksiin pienenee, jaksaa enemmän ja nukkuu paremmin. Myös elämänlaatu paranee.

Terveydelle tärkeintä on pitkän aikavälin painonhallinta. Painonhallinnassa tärkeässä osassa ovat arkipäivän elämäntavat kuten syömistavat ja arkiaktiivisuus, mutta myös tietoisuuden lisääminen.

NEO Painonhallintaklinikan hoito-ohjelmien tavoitteena on löytää terveellisempi ja tietoisempi tapa elää, jotta sitä voi toteuttaa vuosikausia tai jopa lopun elämänsä.

NEO Painonhallintaklinikan painonpudotusryhmään tai yksilölliseen painonpudotusohjelmaan mukaan haluavat voivat varata ajan lääkäri André Heikiukselle soittamalla ajanvarausnumeroon puh. 010 235 3535 tai lähettämällä sähköpostia osoitteella painonhallinta@sairaalaneo.fi.

Miksi laihduttaminen kannattaa?

Laihduttamalla voidaan lihavuuteen liittyviä sairauksia tehokkaasti ehkäistä ja hoitaa. Kun paino pienenee 5–10 prosenttia (satakiloisella 5–10 kiloa, 80-kiloisella 4–8 kiloa), diabeteksessa, verenpaineessa, veren rasvahäiriöissä ja muissa sairauksissa voidaan todeta huomattavaa paranemista. On mahdollista, että laihdutuksen avulla esimerkiksi verenpainelääkityksestä voidaan luopua kokonaan.

Laihduttamalla haitallinen vatsaontelon sisäinen rasva vähenee suhteellisesti enemmän kuin ihonalainen rasva, mikä tehostaa laihduttamisen terveellistä vaikutusta.

Laihduttamisesta on monenlaista hyötyä:

  • Pienentynyt riski sairastua ylipainoon liittyviin sairauksiin
  • Mahdollisuus päästä eroon lääkityksestä tai vähentää lääkityksen määrää
  • Kohentunut elämänlaatu
  • Parempi jaksaminen ja kunto
  • Parempi uni
  • Parempi seksielämä
  • Lisääntynyt tyytyväisyys omaan ulkoiseen olemukseen

Miksi laihdutuskuurit ja ihmedieetit eivät toimi?

Suosittuja keinoja nopeaan laihtumiseen ovat erilaiset dieetit, kuten vähähiilihydraattinen dieetti tai karppaus, 5:2-dieetti, välimeren ruokavalio, itämeren ruokavalio sekä erilaiset ateriankorvikkeet (esimerkiksi VLCD- tai ENE-tuotteet).

Harva kuitenkaan jaksaa noudattaa tiukkoja, rajoituksiin perustuvia dieettejä loppuelämänsä. Tutkimusten mukaan jopa 95 prosentilla laihduttaneita paino palaa takaisin lähtötasolle dieettiä seuraavina vuosina.

Miten voi laihtua pysyvästi?

Terveellinen-ruokaIhminen tekee päivässä noin 250–300 syömiseensä liittyvää päätöstä. Suurin osa päätöksistä on automaattisia, tiedostamattomia ja erilaisten tottumusten, tunteiden sekä vääristyneiden ajatusmallien ohjaamia. Syömme pussillisen sipsejä, vaikka emme ole edes nälkäisiä. Mielemme huijaa meitä jatkuvasti syömään enemmän kuin tarvitsemme.

Kun tähdätään pysyvään painonpudotukseen, on tieteellisten tutkimusten mukaan kiinnitettävä huomiota niihin tottumuksiin ja tapoihin, jotka edistävät painon nousua. Laihtumisessa ja pysyvässä painonpudotuksessa tärkeää on omiin syömistottumuksiin tutustuminen sekä tiedostamattomasti tapahtuvan liikasyömisen vähentäminen.

Ruokavalioon ja liikuntaan keskittyvien lihavuuden hoitomuotojen vaikuttavuutta pystytään tehostamaan psykologisten menetelmien avulla.

Suomalaiset ja ylipaino

Yli puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2), ja joka viides voidaan luokitella lihavaksi (painoindeksi vähintään 30 kg/m2). Lihavuuteen liittyy liitännäissairauksia, jotka ovat ylipainoa huomattavasti suurempi riski terveydelle.

Punnitus on yksinkertaisin tapa arvioida omaa painoa. Painon vaikutusta omaan terveyteen voi arvioida esimerkiksi painoindeksin avulla tai mittaamalla vyötärön ympärysmitan.

Lue lisää:

Ylipainon ja vyötärölihavuuden mittarit

 

Aiheeseen liittyvää tutkimusta:

Aikuisten lihavuuden Käypä hoito -suositus

Dombrowski SU, Knittle K, Avenell A, Araújo-Saares V, Sniehotta FF. Long term maintenance of weight loss with non-surgical interventions in obese adults: systematic review and meta-analyses of randomised controlled trials. BMJ 2014; 348: g2646. Shaw K, O’Rourke P, Del Mar C ym. Psychological interventions for overweight or obesity. Cochrane Database Syst Rev 2005;2:CD003818

Asiantuntijat

André Heikius

yleislääkäri

Hanna Wikman-Heinonen

työterveyspsykologi

Taija Wilenius

psykologi