Etusivu / Nuorten talviurheilu – mitä kannattaa muistaa?

Nuorten talviurheilu – mitä kannattaa muistaa?

Aktiivisesti urheileva nuori haluaa liikkua talvisinkin. Kysyimme kahdelta liikuntalääketieteen asiantuntijalta, professori Olli J. Heinoselta ja erikoislääkäri Petri Kalliolta vinkkejä nuorten talviurheiluun. Onko liikunnalle pakkasrajaa ja miten kylmyyteen kannattaa varustautua?

Talvella puhutaan usein liikunnan harrastamisen pakkasrajoista. Kattavaa vastausta pakkasrajoihin ei ole olemassa, sillä lämpömittarin lukema ei kerro kaikkea.

– Kylmyys ei tarkoita vain pakkasta, vaan myös tuuli ja sen purevuus pitää ottaa huomioon, muistuttaa Olli J. Heinonen.

Netistä löytyviä laskureita pakkasen purevuudesta voi hyödyntää arvioidessaan, kuinka kylmä ilma todellisuudessa on.

– Kylmällä liikkuessa pukeutuminen on tärkein asia. 30 asteen pakkasilla kasvot ja hengitys jo kärsivät, koska niitä ei voi suojata, mutta urheilu kyllä onnistuu jopa silloin, kunhan pukeutuu hyvin ja lyhentää urheilusuorituksen kestoa, Petri Kallio sanoo.

Jos ulkoilma tuntuu liian kylmältä, kannattaa muistaa Turun seudulla löytyvät loistavat sisäliikuntapaikat.

Hyvät varusteet ovat A ja O

Pukeutumisessa on tärkeää kerrospukeutuminen ja oikeanlaisten vaatteiden valinta. Hien tulee päästä kulkemaan vaatekerrosten läpi, joten lähimpänä ihoa kannattaa olla lämpö- tai urheilukerrasto, joka siirtää nesteen pois ihon pinnalta seuraavaan vaatekerrokseen.

– Puuvilla on ihoa vasten olevana kerroksena huono materiaali, sillä se imee hien itseensä ja pysyy märkänä koko urheilusuorituksen ajan, kertoo Kallio.

Hikeä läpäisevän kerroksen päälle puetaan eristävä kerros, joko villainen tai teknisestä materiaalista valmistettu. Sen lisäksi pukeudutaan vielä lajin mukaiseen suojakerrokseen.

– Jos joutuu treenien tai pelin lomassa seisoskelemaan välillä esimerkiksi kentän laidalla, kannattaa tauon ajaksi laittaa päälle jotain lämmintä ja kuivaa vaatetta, neuvoo Heinonen.

Jalkineiden tulee olla hyvät, jotta liikkuessa askel pitää. Nastatossut ovat usein paras valinta, sillä lumen alla voi olla liukasta jäätä.

Lämmin pukeutuminen myös omalla ajalla

Pukeutumista kannattaa miettiä myös nuoren urheilijan arjessa, jotta keho pysyy kunnossa.

– On havaittu, että jänteen kipeytymiset ja muut tulehdukselliset vaivat voivat liittyä kylmyyteen. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun ajattelee nykyistä muotia kulkea nilkat paljaana pakkasellakin, varoittaa Kallio.

Kunnon lämmittely suojaa tapaturmilta

Verryttely ja lihashuolto on kylmällä ilmalla erityisen tärkeää. Kun elimistö on valmis liikuntasuoritukseen, tulee vähemmän vammoja ja tapaturmia.

– Jos vaikkapa jalkapallovuoro on ulkokentällä, otetaan alkuun ensin kunnon höntsäilyä ja lämmittelyä, ja vasta sitten pelataan täysillä, kehottaa Heinonen.

Kallio vahvistaa rauhallisen aloituksen tärkeyden.

– Talvella lähdetään pikkuhiljaa liikkeelle, kuten urheilijan rutiineihin muutenkin kuuluu.

Nesteytys ei talvella ole niin tärkeää kuin kesän helteillä, jolloin hikoilu on suurempaa.

– Nesteytystä tarvitaan vain hyvin pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa. Ja laturetkillähän on mukavakin juoda välillä lämmintä mehua, hymyilee Heinonen.

Kylmä ja kuiva ilma ärsyttää hengitysteitä

Talvella varsinkin kestävyyslajeissa kylmä ja kuiva ilma ärsyttää keuhkoputkia, ja silloin voivat oireilla nekin, joilla ei ole erityisen herkät hengitystiet. Oireilua ilmenee varsinkin, jos lähtee liikkeelle liian nopeasti.

Jos nuorella on allergiaa, astmaa tai yliherkkä keuhkoputki, hän oireilee herkemmin, ja lääkitystä voi joutua lisäämään.

– Astman ensioireet voivat tulla esiin nimenomaan talvella kylmän ja kuivan ilman vuoksi. Kun vaiva tunnistetaan, sitä päästään hoitamaan, sanoo Heinonen.

Urheilu Mehiläinen

Julkaistu: 05.02.2019 | Päivitetty: 05.02.2019