Etusivu / Lue asiantuntijoiden vinkit painonpudotuksen aloittamiseen

Lue asiantuntijoiden vinkit painonpudotuksen aloittamiseen

Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikan vastuulääkäri, Painotohtori André Heikius sekä psykologi Taija Wilenius antavat neuvot pysyvään painonhallintaan.

– Oikea aika aloittaa painonhallinta ja tervellisemmät elämäntavat on juuri nyt, sillä järkevä ja pitkäkestoinen elämänmuutos ei ole mikään dieetti, joka pilaa koko muun elämän. Vaikka tiedossa olisi lomia ja juhlia, ei pysyvään painonlaskuun tähtäävä pudottaja tästä hätkähdä. Muutokset on syytä rakentaa sellaisiksi, että niitä voi jatkaa koko loppuelämänsä ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi oikean ateriarytmin löytämistä ja kasvisten osuuden lisäämistä ruokavaliossa, kannustavat Taija Wilenius ja André Heikius.

Andrén ja Taijan vinkit:

  • Tasainen ateriarytmi on kaiken perusta, sillä sen avulla saadaan kehon aineenvaihdunta normalisoitumaan ja tukemaan painonpudotusta. Ilman tasaista syömistä ei myöskään jaksa keskittyä omaan hyvinvointiin. Nälän kasvaessa liian kovaksi, on alttiimpi impulsseille ja liian suurille annoksille.
  • Varaa terveellisiä eväitä autoon, reppuun ja työpaikan jääkaappiin. Suunnittele myös ruokapäiväsi: mitä on huomisen kalenterissa, ehditkö lounaalle, tarvitsetko eväitä ennen harrastuksia, mitä jääkaapissa on valmiina, kun tulet treeneistä kotiin.
  • Syömistilanteet kannattaa rauhoittaa. Istu ruokapöydän ääreen aina kun syöt, ja keskity ruoan makuihin ja kehosi tuntemuksiin kännykän tai television sijaan.  Syömistahdin hidastaminen ja runsas pureskelu auttavat ruoansulatusta ja annoskokojen hallintaa.
  • Muista puoli kiloa päivässä. Kasvisten osuuden lisääminen päivittäiseen ruokavalioon on monelle helpoin tapa lähteä rakentamaan terveellisempää elämää. Helppoja ja painonhallintaa auttavia reseptejä löytyy esimerkiksi sydanmerkki.fi-nettisivuilta.
  • Unohda pikadieetti ja tee päätös asteittaisesta, mutta useiden vuosien kestoisesta prosessista, jossa harjoittelet erilaisia tapoja huolehtia omasta hyvinvoinnistasi kokonaisuutena. Tee muutoksia voimavarojesi sallimalla tahdilla, mutta laadi kuitenkin selkeä suunnitelma arjessa toistuvien valintojen tueksi. Ota huomioon se, että joustavaan ja terveelliseen syömiseen sisältyy jonkin verran myös herkuttelua.
  • Varmista, että nukut ja palaudut riittävästi. Jos koet että sinun tulisi nukkua enemmän, varaa aikanakin yksi tunti enemmän nukkumiseen. Jos sinulla on pidempään jatkunut unihäiriö, kannattaa siitä keskustella lääkärin kanssa.
  • Löydä itsellesi uusi harrastus. Sen ei tarvitse olla lenkkeilyä tai muuta liikuntaa, vaan mikä tahansa harrastus. Jotain sellaista, joka saa innostumaan, tuo rentoutta ja iloa. Harrastus, jota varten tulee lähdettyä kotoa liikkeelle.
  • Hanki tukea painonpudotukseen. Painonhallintaklinikan yksilövastaanotolla sinulle suunnitellaan henkilökohtainen painopudotusohjelma.

 

Pudota painoa pysyvästi: NEO Painonhallintaklinikka

Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikka tarjoaa turvallista, laadukasta ja tieteelliseen tutkimustietoon perustuvaa ylipainon hoitoa sekä tukea syömiseen liittyvissä ongelmissa. Hoidon tavoitteena on pitkäkestoisten, kokonaisterveyttä tukevien muutosten aikaansaaminen. Kysy lisää NEO Painonhallintaklinikan palveluista puhelimitse 010 235 3535 tai lähetä sähköpostia osoitteella painonhallinta@mehilainen.fi.

 

Lue lisää:

Varaa aika kartoitukseen: yksilöllinen painonhallinnan hoito
Painonpudotusohjelmasta välineet pysyvään muutokseen

Julkaistu: 10.07.2018 | Päivitetty: 31.07.2018