Etusivu / Liikkuvuusharjoittelu on vaihtoehto vanhanaikaiselle venyttelylle

Liikkuvuusharjoittelu on vaihtoehto vanhanaikaiselle venyttelylle

Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu on venyttelyä, jossa kehon kokonaisvaltainen venyttely tapahtuu erilaisten aktiivisten liikkeiden avulla. Samalla keho lämpenee treeniä varten. Liikkuvuusharjoittelu sopii kaikille, eikä sen suorittamiseen tarvita ylimääräisiä laitteita.

Tommi Kase

Passiivisella venyttelyllä pyritään parantamaan nivelten ja lihasten liikkuvuutta, mutta usein tulokset jäävät saamatta pitkänkin harjoittelun jälkeen. Moni on löytänyt ratkaisun toiminnallisesta liikkuvuusharjoittelusta, jossa kehoa venytetään aktiivisten liikkeiden avulla.

– Vanhanaikainen venyttely ei välttämättä auta yksittäisten lihasten ja erityisesti lihasketjujen tiukkuuteen. Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu on tehokkaampaa ja tuloksia saa nopeasti, Mehiläinen NEO Kuntoutuksen fysioterapeutti Tommi Kase sanoo.

Liikkuvuusharjoittelu sopii kaikille arkiliikkujasta huippu-urheilijaan. Liikkeitä voi soveltaa, vaikeuttaa ja keventää oman tarpeen ja tason mukaan. Jos liikkuja haluaa maksimaalisen hyödyn irti harjoittelusta ja parantaa kehon liikkuvuutta, olisi harjoituksia hyvä tehdä vähintään kaksi kertaa viikossa.

– Ylimääräisiä välineitä ei tarvita, ja harjoitukset voi suorittaa sisällä tai ulkona oman maun mukaan, Kase kertoo.

Osaksi alkulämmittelyä

Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu soveltuu hyvin myös joukkueurheiluun. Viime aikoina aktivoiva alkulämmittely on nostanut suosiotaan, ja yksi osa sitä on toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu. Kyseisen alkulämmittelyn aikana joukkueurheilijat saavat lihakset lämpimiksi, kehittävät lihaskuntoa, venyttävät kehoaan ja parantavat liikehallintaa kokonaisvaltaisesti. Samalla joukkue säästää aikaa, kun alkulämmittelyn aikana suoritetaan monta asiaa yhtä aikaa.

– Venyttely pitää usein hoitaa omatoimisesti treenien ulkopuolella, jolloin se helposti jää tekemättä tai unohtuu. Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu alkulämmittelynä laittaa urheilijat tekemään asia tehokkaammin perinteisen juoksulenkin sijaan, kun keho lämpenee ja liikkuvuus paranee. Kokonaisvaltainen venyttely hoituu samassa, Tommi Kase sanoo.

Tavallinen liikkuja voi myös suorittaa alkulämmittelyn liikkuvuusharjoittelun avulla, jos haluaa sisällyttää aktiivisen venyttelyn osaksi omaa kuntoilua.

Katso videolta vinkit liikkuvuusharjoitteluun

Kysy lisää

NEO Kuntoutuksen asiantuntijoille voit varata ajan puhelimitse, puh. 010 235 3535 tai nettiajanvarauksemme kautta. Palvelemme ma–to klo 8–19 ja pe klo 8–16. Ajanvaraus arkisin klo 7 alkaen.

Lue lisää:

Lihasvammat liikkujan vaivana

Voiko flunssaisena urheilla?

Julkaistu: 27.11.2018 | Päivitetty: 27.11.2018