Etusivu / ”Kyse ei ole tahdonvoimasta”

”Kyse ei ole tahdonvoimasta”

Asiantuntijat kumoavat kuusi väärää väittämään painonpudotuksesta

Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikan vastuulääkäri, Painotohtori André Heikius sekä psykologi Taija Wilenius oikovat yleisimpiä painonhallintaan liittyviä uskomuksia.

1. Painonpudotus on kiinni tahdonvoimasta

– Painonpudotus ei ole missään nimessä kiinni tahdonvoimasta tai mielen lujuudesta, vaan siitä, että rakentaa järkevän ja omat voimavarat huomioivan pitkän aikavälin suunnitelman. Onnistuminen ei rakennu itseruoskinnan kautta, vaan myötätuntoisella asenteella itseään kohtaan. Usein ratkaisevin tekijä onnistumisessa on se, miten suhtautuu väistämättömiin takapakkeihin, Taija Wilenius korostaa.

– Pysyvässä painonhallinnassa tärkeintä on rakentaa suunnitelma, joka tukee elämäntapamuutosta mahdollisimman monipuolisesti. Suunnitelma ei voi levätä vain tahdonvoiman varassa, André Heikius jatkaa.

2. Herkkujen syönti tulisi lopettaa heti

– Yleinen este painonpudotukselle on se, että lähdemme liikkeelle kieltojen kautta eli mietimme mitä kaikkea emme saa syödä. Se ei kuitenkaan toimi. Jos haluaa luopua jostain tavasta, pitää kehittää sen tilalle uusi tapa. Esimerkiksi, kun haluaa vähentää viininjuontia iltaisin, voi aloittaa sen tilalla iltateen juomisen. Jos taas haluaa vähentää herkuttelua, on parempi parantaa aterioita ja lisätä välipaloja, kuin tehdä kieltolistaa. Kun haluaa vähentää aterioiden kalorimääriä, kannattaa keskittyä lisäämään kasvisten määrää joka aterialla, Taija Wilenius kehottaa.

3. Kun vaan laihdun, jaksan paremmin

Taija Wilenius ja André Heikius

– Monta kertaa vastaanotolleni tulee ihmisiä, jotka tekevät kaiken täysillä ja menestyvät monella elämänalueella, mutta kamppailevat jatkuvasti painonsa kanssa. Stressinhallinnan merkitys on suuri painonpudotuksessa. Esimerkiksi kortisolipitoisuuden kasvu lisää vatsaontelon sisäisen rasvan määrää. Univaje taas vaikuttaa greliini- ja leptiini-hormoneihin, jotka ikään kuin pakottavat syömään nopeita hiilihydraatteja, jotta aivot saavat kaipaamansa polttoainetta. Tärkeintä on siis lepo, palautuminen ja katseen kääntäminen omaan hyvinvointiin. Vasta sitten voi alkaa miettiä painonhallintaa, Heikius sanoo.

4. Vain tiukan dieetin avulla onnistuu

– Moni kokee häpeää epäonnistuneista painonpudotusyrityksistä, vaikka syynä on usein se, että ihminen on saanut vääränlaisia ohjeita ja neuvoja. Haluaisin, että ihmiset ymmärtäisivät, ettei pysyviä tuloksia saavuteta tiukan dieetin tai kieltolistojen kautta. Siinä ei opi useinkaan muuta kuin jättämään oman kehon viestit huomiotta, mikä voi olla pitkällä tähtäimellä hyvin ongelmallista, Wilenius korostaa.

5. Kyllä minun pitää pystyä tähän yksin

– On väärä luulo, että painonpudotukseen jokaisen pitäisi pystyä ihan yksin. Ihan kuin muutkin terveyttä tukevat prosessit, on ammattiapua saatavilla ja sitä kannattaa hyödyntää. Lääkärin vastaanotolla tutkitaan terveyteen liittyvät haasteet, ja psykologin vastaanotolla saa apua hankaliin ajatusmalleihin. Laillistettu ravitsemusterapeutti käy läpi nykyisen ruokavalion ja antaa ohjeet pysyviin ja joustaviin muutoksiin, Andre Heikius sanoo.

6. Painonpudotuksen voi aloittaa vasta loman jälkeen

– Oikea aika on aloittaa juuri nyt, sillä järkevä ja pitkäkestoinen elämänmuutos ei ole mikään dieetti, joka pilaa koko muun elämän. Vaikka tiedossa olisi lomia ja juhlia, ei pysyvään painonlaskuun tähtäävä pudottaja tästä hätkähdä. Muutokset on syytä rakentaa sellaisiksi, että niitä voi jatkaa koko loppuelämänsä ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi oikean ateriarytmin löytämistä ja kasvisten osuuden lisäämistä ruokavaliossa, kannustavat Taija Wilenius ja André Heikius.

Lue myös asiantuntijoiden vinkit painonpudotuksen aloittamiseen

Pudota painoa pysyvästi: NEO Painonhallintaklinikka

Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikka tarjoaa turvallista, laadukasta ja tieteelliseen tutkimustietoon perustuvaa ylipainon hoitoa sekä tukea syömiseen liittyvissä ongelmissa. Hoidon tavoitteena on pitkäkestoisten, kokonaisterveyttä tukevien muutosten aikaansaaminen. Kysy lisää NEO Painonhallintaklinikan palveluista puhelimitse 010 235 3535 tai lähetä sähköpostia osoitteella painonhallinta@mehilainen.fi.

Lue lisää:

Vinkit painonpudotuksen aloittamiseen

NEO Painonhallintaklinikka

Varaa aika yksilövastaanotolle

 

Julkaistu: 31.07.2018 | Päivitetty: 01.08.2018