Psykologi auttaa pysyvässä painonhallinnassa

Taija-WileniusPsykologit ovat ihmisen käyttäytymisen ja mielen toiminnan asiantuntijoita, joilta saa tukea hyvin monenlaisissa tilanteissa.

NEO:n psykologi Taija Wileniuksella on erityisosaamista psykologisesta painonhallinnasta, jossa käyttäytymis-tieteellistä tietoa sovelletaan pysyvien elämäntapamuutosten saavuttamiseksi.

Psykologinen painonhallinta antaa keinoja tunnistaa ja muuttaa omia syömiseen ja painoon liittyviä haitallisia uskomuksia, ajattelutapoja tai tunteita. Erilaisten menetelmien ja harjoitusten avulla voidaan esimerkiksi vahvistaa motivaatiota, lisätä hyväksyvämpää suhdetta omaan kehoon, vähentää tunnesyömistä tai painon kanssa “jojoilua”.

– On tyypillistä, että laihdutuskuurien jälkeen paino hiipii aina takaisin vanhoihin lukemiin. Vaikka tietäisi miten kuuluisi syödä, voi ohjeita olla vaikea noudattaa. Suurin osa syömiseen liittyvistä päätöksistä on automaattisia, tiedostamattomia ja erilaisten tottumusten, tunteiden sekä vääristyneiden ajatusmallien ohjaamia. Mieli huijaa syömään enemmän kuin tarvitsemme, Taija Wilenius kuvailee.

Ylipainon taustalla moninaisia tekijöitä

Ylipainon taustalla olevat tekijät ovat hyvin moninaisia aina liian vähäisestä unesta monimutkaisiin hormonaalisiin tekijöihin. Siksi monille paino-ongelmien kanssa kamppaileville ohje ”syö vähemmän ja liiku enemmän” ei ole lainkaan riittävä.

– Psykologina yritän lähestyä painonhallintaa kestävien ratkaisujen näkökulmasta. Tämä tarkoittaa sitä, että autan asiakkaita löytämään uusia pysyviä toimintatapoja terveellisten elämäntapojen tueksi. Usein vaatii melkoisen määrän itsetutkiskelua, jotta löytää moninaiset ylipainon taustalla olevat tekijät omalta kohdaltaan, Wilenius kertoo.

Tietoinen syöminen auttaa kuuntelemaan kehon tarpeita

Psykologinen painonhallinta voi olla hyvin konkreettisten pienten muutosten toteuttamista. Esimerkiksi tietoisen syömistavan opettelulla kyky kuunnella nälkä- ja kylläisyyssignaaleja tarkentuu ja tiedostamaton liikasyöminen saadaan vähenemään.

– Psykologisen painonhallinnan näkökulmasta voi olla hyötyä myös niille normaalipainoisille, jotka esimerkiksi kärsivät syömiseen liittyvästä ylikriittisestä ajattelusta tai ”tunnesyömisestä”, Taija Wilenius kertoo.

Psykologilta apua monissa ongelmissa

Painonhallinnan lisäksi psykologi voi auttaa hyvin monenlaisissa elämän vaiheissa, jolloin jaksaminen arjessa on koetuksella.

Tällaisia voivat olla esimerkiksi stressaava työtilanne, oma tai läheisen sairastuminen, krooniset kivut, perheiden kriisitilanteet ja menetykset. Psykologin vastaanotolle voi hakeutua myös silloin, kun tavoitteena on muuttaa tai kehittää jotain elämän osa-aluetta, esimerkiksi stressinhallintakykyä.

– Vastaanotolla kartoitetaan ensin asiakkaan tilanne. Yhdessä suunnitellaan, minkälaisesta tuesta hänelle olisi eniten hyötyä. Joskus jo muutama keskustelu ammattilaisen kanssa auttaa jäsentämään omaa tilannetta ja lisäämään voimavaroja tai selviytymiskeinoja, Taija Wilenius kertoo.

 

Julkaistu 12/2015.