Etusivu / ”Jaksamisesta on huolehdittava joka päivä”

”Jaksamisesta on huolehdittava joka päivä”

Miten toteutetaan onnistunut lomaltapaluu? Entä mikä avuksi, jos kiire painaa päälle heti ensimmäisestä työviikosta alkaen? Mehiläinen NEO:n työterveyspsykologi Merete Scholfield antaa vinkkejä, miten pitää huolta jaksamisesta ympäri vuoden.

Suuri osa suomalaisista odottaa kesälomalta virkistäytymistä ja lisää energia työntäytteiseen syksyyn. Loma ei kuitenkaan aina rentouta, vaan voi tuoda esille esimerkiksi perhe-elämän haasteet.

– Pitkään jatkunut stressi ja uupumus sekä yksityiselämän kuormittavuus, kuten pikkulapsiperheen paineet tai aviokriisit, saattavat korostua lomalla. Tällöin loma ei välttämättä riitäkään palautumiselle, ja uupumus voi iskeä syksyllä jo muutaman viikon työnteon jälkeen. Palautumisen kannalta haitallista on myös se, että usein elämäntavat pääsevät luiskahtamaan lomalla epäterveellisempään suuntaan ja alkoholia kulutetaan normaalia enemmän.

Monet myös odottavat kesälomaltaan paljon.

– Uupumusriskiä loman jälkeen lisää myös, jos loma on mennyt suorittamiseksi ja ohjelmoitu täyteen tekemistä. Moni lataa kesälomansa täyteen toiveita, odotuksia ja tehtäviä. Kun kaikkea ei pystytäkään toteuttamaan, koetaan riittämättömyyttä ja petytään.

Älä pelästy väsymystä

Työterveyspsykologi Merete Scholfield

Siirtyminen lomalta arkeen tuntuu usein haastavalta riippumatta siitä, oliko loma onnistunut vai ei.

– Lomalta palatessa ei kannata pelästyä väsymystä. Keho ja mieli totuttelevat uuteen vuorokausirytmiin, mikä voi tuoda mukanaan myös univaikeuksia ja siitä johtuvaa päiväväsymystä. Mieliala voi olla työhön paluun aiheuttamasta stressistä johtuen ahdistunut tai alakuloinen, myös ärtymys ja ruokahalun muutokset ovat yleisiä. Tavallisesti oireilu kuitenkin helpottaa parissa viikossa, kun arkirytmiin pääsee kiinni, Merete Scholfield kertoo.

– Jos olotila ei normalisoidu parissa viikossa, vaan oireet pitkittyvät tai pahenevat siinä määrin, että normaali toiminta arjessa tai työssä häiriintyy, on hyvä kääntyä työterveyshuollon puoleen. Taustalla saattaa olla esimerkiksi piilevää masennusta tai pitkältä ajalta muhinutta uupumusta.

Tunnista kuormitus

Työstressin hallinnassa ennaltaehkäisy on kaikkein tehokkainta. Työn suunnitteluun ja aikatauluttamiseen kannattaa käyttää riittävästi aikaa sekä asettaa työtehtävät päivittäin tärkeysjärjestykseen.

– Jokaisen on hyvä myös pohtia, mitä riittävän hyvä työsuoritus omalla kohdalla tarkoittaa ja opetella rajojen vetämistä. Mikäli työssä kuormitus ja kiire alkavat olla liiallista, uskalla pyytää ajoissa apua ottamalla asia puheeksi esimiehesi ja työtovereidesi kanssa, Scholfield kehottaa.

Scholfieldin mukaan avainasemassa jaksamisen kannalta on, että ympäri vuoden löytää keinoja, joilla voi irtautua työasioista ja palautua. Irtaantumisen keinot ovat yksilöllisiä ja niitä kannattaa jokaisen aktiivisesti kokeilla ja tarvittaessa esimerkiksi hakeutua työterveyshuoltoon niitä pohtimaan.

– Karkeasti voi sanoa, että keho kaipaa palautuakseen lepoa ja mieli työasioista pois houkuttelevia virikkeitä. Ei riitä, että ihminen lepää vain viikonloppuina tai lomilla. Mieli ja keho ovat kokonaisuus, joista on huolehdittava vuoden jokaisena päivänä. Palautumista tarvitaan sekä työpäivän aikana että työpäivien välillä, Scholfield muistuttaa.

Työstä irtaantumisen keinojen lisäksi perushuollon pitää toimia. Arjessa on saatava riittävä määrä unta, liikuntaa ja noudatettava terveellistä ruokavaliota, josta saa energiaa päivään.

Merete Scholfieldin vinkit lomalta paluuseen:

  • On luonnollista, että loman loppumiseen liittyy haikeutta. Hyväksy kielteiset tuntemukset ja pyri etsimään myönteistä näkökulmaa esimerkiksi ajattelemalla, että onhan kesää vielä työhön paluunkin jälkeen jäljellä. Pohdi mistä nautit kesälomasi aikana ja jatka näiden asioiden tekemistä myös syksyllä mahdollisuuksiesi mukaan.
  • Ensimmäinen lomaltapaluuviikko kannattaa ottaa niin rauhallisesti kuin mahdollista, antaa itselle aikaa taas tottua töihin ja arkeen. Töihin paluun voi pyrkiä ajoittamaan keskelle viikkoa, jolloin ensimmäinen viikko ei tunnu liian pitkältä ja raskaalta.
  • Totuttele työrytmiin paneutumalla loman aikana kertyneisiin sähköposteihin ja tehtäviin. Käytä aikaa suunnitteluun ja tehtävien tärkeysjärjestyksen laatimiseen. Jos tehtäviä ei heti priorisoi, on vaarana hukkua töiden paljouteen ja kuormittua liikaa jo ensimmäisestä päivästä lähtien.
  • Lomapäiviä kannattaa jättää säästöön ja mukavaa tekemistä suunnitella myös syksylle, jolloin syksy ei tunnu niin pitkältä ja pimeältä. Palautumisen kannalta on hyväksi jakaa lomaa lyhyisiin jaksoihin ympäri vuotta, koska tutkimuksissa on havaittu loman vaikutuksen hyvinvointiin haihtuvan noin kuukaudessa loman jälkeen.
  • Muista tauottaa päivääsi. Pidä työpäivän aikana taukoja esimerkiksi jaloittelemalla, venyttelemällä tai tekemällä hengitys- tai mindfulness-harjoitus, jonka jälkeen myös keskittymiskykysi paranee.

Julkaistu: 31.07.2018 | Päivitetty: 31.07.2018