Etusivu / Janette hymyilee varmuutta ja valoa hammasremontin jälkeen

Janette hymyilee varmuutta ja valoa hammasremontin jälkeen

Janette Rehmonen ei aikaisemmin juuri koskaan hymyillyt. Huono purenta, sikin sokin suussa olevat hampaat sekä pieleen mennyt hammasoperaatio 23-vuotiaana heikensivät nuoren naisen itsetuntoa ja hallitsivat isoa osaa arjesta. Hammas NEO:ssa Janeten vaivoihin paneuduttiin kokeneen asiantuntijatiimin kera. Lopputuloksena nuori nainen sai hymyn, jonka kertoo vaikuttaneen koko elämäänsä.

Maskussa asuva 30-vuotias Janette Rehmonen muutti Turkuun 14-vuotiaana Jyväskylästä. Hän kertoo kärsineensä huonoista hampaista käytännössä koko ikänsä.

– Minulla on aina ollut haravahampaat. Alarivistö oli kuin nopalla heitetty, ja ylähampaissa oli iso rako. Myös kulmahampaat puuttuivat. Olen aina hävennyt hampaitani, enkä hymyillyt juuri ollenkaan. Suun huono kunto vaikutti suuresti myös itsetuntooni, Janette kuvailee.

Janette Rehmonen sai uuden hymyn Hammas NEO:ssa.

Janette hakeutui Hammas NEO:on hoitoon vuonna 2015. Silloin takana oli muutamia vuosia aikaisemmin pieleen mennyt hoito toisella yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Tuolloin hänelle oli kerrottu, ettei alahampaisiin voida tehdä oikomishoitoa. Ylähampaat oli viilattu teräviksi, ja niiden päälle laitettu laminaatit.

– Ne olivat aivan hirveät, liian pulleat ja etuhampaat jäivät eri mittaisiksi. Alistuin kai tilanteeseen silloin ja ajattelin, ettei näille voida tehdä mitään, hän muistelee.

Kimmoke hakeutua uudelleen hammaslääkärin arvioitavaksi tuli, kun häneltä irtosi hammas leivän syömisen yhteydessä. Häät olivat tulossa vuoden kuluttua, ja Janeten äidillä oli hyviä kokemuksia NEO:n hammaslääkäreistä. Silloin Janette ajatteli, että katsoo vielä kerran, olisiko hampaille mitään tehtävissä.

”Hammas NEO:ssa hyvissä käsissä”

Hammas NEO:ssa Janeten vastaanotti protetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkäri Maija Arjasmaa, joka yhdessä oikomishoidon erikoishammaslääkäri Susanna Karsilan kanssa otti Janeten asian hoidettavakseen. Janetelle suunniteltiin hoito asiantuntevassa tiimissä.

– Kun menin ensimmäiselle vastaanottokäynnille, minulle tuli heti hyvä ja lämmin olo. Pillahdin itkuun. He lohduttivat minua ja sanoivat, että kyllä tämä saadaan kuntoon. Tuli heti sellainen olo, että olen hyvissä käsissä. Olin niin huojentunut, Janette muistelee.

”Kaikki vaiheet selitettiin todella hyvin”

Janeten hoito aloitettiin alahammasrivistön oikomisella. Oikominen kesti puolisen vuotta, ja se tehtiin kiinteällä oikomiskojeella. Oikomisen päätyttyä ylärivin kuuteen hampaaseen laitettiin uudet laminaatit.

– Remontti oli iso ja jännittävä, mutta ei yhtään kivulias. Minulle selitettiin todella hyvin erilaiset vaihtoehdot ja hoidon kulku, kaikki vaiheet käytiin kanssani hyvin perusteellisesti läpi. NEO:ssa asioidessa huomasin, että siellä todella halutaan antaa potilaalle parasta palvelua. Ammattitaito ja palvelualttius huokuivat jokaisesta kohtaamastani ihmisestä, ja potilas otettiin vastaan ihmisenä, Janette kiittää.

Hymy kuntoon ennen hääjuhlaa

Janeten hoito valmistui toivotusti ennen häitä. Nyt hänellä on kaunis, tasainen hammasrivistö, ja nuori nainen hymyilee lähes jatkuvasti.

– Olin nähnyt etukäteen mallit toivotusta lopputuloksesta. Siltikin olin yllättynyt, kun hymyilin ensimmäistä kertaa, miten kaunis hymyni onkaan, Janette kertoo.

– Lopputulos on muuttanut elämäni kaikilla mahdollisilla tavoilla. En enää jännitä hymyillä, olen myös rohkeampi ja itsetuntoni on kohentunut. Tämä on vaikuttanut elämänlaatuuni aivan valtavasti.

Hammaslääkärin näkökulmasta / Maija Arjasmaa

Hammas NEO:ssa Janettea hoitivat erikoishammaslääkärit Maija Arjasmaa ja Susanna Karsila. Aluksi Janetelta korjattiin purentasuhteet kuntoon oikomalla. Esteettinen hoito viimeisteltiin uusilla laminaateilla.

Maija-Arjasmaa
Erikoishammaslääkäri Maija Arjasmaa.

Arjasmaan vastaanotolla käy paljon esteettisestä hammashoidosta apua hakevia potilaita. Ongelmina voi usein olla esimerkiksi hampaan asento- tai muotovirheet tai värivirheet. Epätavalliseksi Janeten tapauksen teki se, että jouduttiin korjaamaan jo aikaisemmin tehtyjä ratkaisuja.

– Janette oli hyvin ahdistunut tilanteestaan. Hänelle oli aiemmin tehty toisaalla esteettistä hammashoitoa, joka oli epäonnistunut. Purentaongelmiin ei oltu puututtu, Maija Arjasmaa kertoo.

Hoito alkaa huolellisella suunnittelulla

Hammas NEO:ssa asiakkaan hoito aloitetaan aina huolellisella suunnittelulla. Hoitovaihtoehtoja on usein monia erilaisia. Ensimmäisellä käynnillä potilas haastatellaan ja selvitetään, minkälaisia ongelmia on, ja mitkä ovat toiveet lopputuloksen suhteen. Samalla tehdään myös kliininen tarkastus.

– Tarvittaessa otetaan valokuvat, röntgenkuvat ja kipsimallit sekä tehdään koevahaukset. Jos esteettiseen hammashoitoon liitetään oikomishoitoa, on mukana myös oikomishoidon erikoishammaslääkäri, Arjasmaa kertoo.

Suunnitelma ja kustannusarvio käydään läpi aina etukäteen yhdessä asiakkaan kanssa.

– Valittu hoito vaikuttaa myös hoidon kestoon. Usein esteettisessä hammashoidossa potilaalla on olemassa jo jokin toive hoidon valmistumisesta, esimerkiksi on tulossa omat häät kuten Janeten tapauksessa.

Erikoishammaslääkäri Susanna Karsila.

Moni ongelma voidaan korjata

Esteettisestä hammashoidosta haetaan usein apua myös itsetunnon kohottamiseen ja suun yleiseen siisteyteen. Arjasmaa kannustaakin ongelmista kärsiviä tulemaan arvioitavaksi. Mahdollisuuksia esteettisten ongelmien korjauksiin on monia erilaisia. Ongelmiin onnistutaan usein yhdessä löytämään hyvät ratkaisut.

– Protetiikassa ja esteettisessä hammashoidossa on paljon erilaisia hoitovaihtoehtoja, joista voidaan yksilöllisesti valita asiakkaalle sopivimmat tavat, iästä ja vaivasta riippuen. Hyvä hoitotulos vaatii hammaslääkäriltä asiantuntemusta, perusteellista suunnittelua ja usein eri erikoisalojen yhteistyötä. Se, ettei suun ongelmia ole korjattu nuoruudessa, ei ole este hoidon onnistumiselle.

Lue lisää Hammas NEO:n palveluista

Tutustu tarinoihin

Tyopaikkahammashuolto

Hammashuoltoa kaikille työntekijöille

LVI-Nolvi on ollut Hammas NEOn asiakas jo kolmen vuoden ajan. Yritys tarjoaa työntekijöilleen työsuhde-etuna työpaikkaha

Lue lisää
Heidi-Salminen

Implantti on kuin oikea hammas

Mynämäkeläistä Heidi Salmista vaivasi haljennut hammas, joka vaikeutti purentaa ja aiheutti sivuoireita. Hän hakeutui ys

Lue lisää
Anu-Honkanen

Oikomishoitoon aikuisena

Huilisti Anu Honkanen muistaa lapsuudessa keskustelut oikomishoidon tarpeesta. Kuitenkin 10-vuotiaana alkanut huilunsoit

Lue lisää
Kalle-Amy-Spiik

”Palvelu on joustavaa ja ystävällistä”

Amy ja Karl-Magnus Spiikin yrityksellä on ollut työpaikkahammashuoltosopimus jo yli 20 vuoden ajan. He kokivat kuitenkin

Lue lisää
Elise-Hakula-Koskivirta

Kiillevaurio kuntoon laminaateilla

Elise Hakula-Koskivirta työskentelee pitopalveluemäntänä ja kaunis hymy on osa asiakaspalvelua. Elise oli pitkään mietti

Lue lisää